Anda sentiasa mahukan yang terbaik untuk keluarga anda.

Izinkan saya membantu anda menerusi sistem perlindungan takaful.

SEMASA BEKERJA : Anda berusaha menyediakan keperluan yang secukupnya, malah mula menabung dikit demi dikit untuk memastikan keperluan keluarga tidak putus jika ada kecemasan di luar dugaan. Yang paling mengkagumkan ada di kalangan anda yang sanggup melakukan 2-3 kerja demi kelangsungan kebahagiaan keluarga. Tahniah saya ucapkan.

PERANCANGAN SELEPAS BERSARA : Saya berharap anda sudah mula merancang dari sekarang. Masa semakin pantas berlalu,anda tidak sedar bahawa umur anda semakin meningkat dan anak-anak semakin dewasa. Jika anda bekerja lagi selepas bersara, saya berharap anda bekerja semata-mata untuk menghilangkan kebosanan dan bukannya kerana terpaksa. Anda sudah terlalu banyak berkorban untuk keluarga.

Berapa Amaun Tabung Persaraan anda pada hari pertama persaraan Anda nanti? Jangan lupa Inflasi adalah musuh utama tabung persaraan anda, sila pastikan pulangan pelaburan sekarang melebihi kadar inflasi.

PENGURUSAN RISIKO (PERLINDUNGAN KEWANGAN) UNTUK KELUARGA DAN MEREKA YANG YERSAYANG : Saya juga berharap anda telah menyiapkan pelan kecemasan jika sesuatu musibah menimpa anda seperti kematian dan hilang keupayaan menyeluruh semasa anda masih bekerja.

Mereka bukan sahaja kehilangan anda yang bergelar ayah,ibu,suami,iseri atau anak. Mereka juga kehilangan tonggak ekonomi keluarga yang menyara mereka setiap hari, setiap bulan dan setiap tahun.
___________
Sila pastikan pengurusan hutang anda pada landasan yang betul, pastikan juga selepas kematian anda,hutang anda berjaya diselesaikan (debt cancellation) tanpa menyusahkan ahli keluarga.
_____________

Pelan kecemasan hendaklah dibuat mengikut perkiraan dan kemampuan dan cara hidup keluarga anda.
_____________

Sebaik-baiknya sila pastikan khairat kematian anda dapat memenuhi keperluan keluarga dalam tempoh 5 tahun
_____________
Jika anda mampu, sila pastikan juga perlindungan pendidikan anak-anak juga dibuat. Mungkin ini hadiah terakhir yang paling bermakna buat mereka dari anda.
____________

Jika anda seorang muslim, sila pastikan semua perancangan anda berlandaskan syariah.

0 comments:

Post a Comment